PROGRAMMA

Musical performance
Far from my Bed

Episode 2: Latin America & Taiwan

Thursday, March 20, 2025, 19:15 – 20:00, carillon field University of Twente, Enschede

Sometimes you need art to feel what is happening outside your own bubble. It can translate someone else’s story, pain or fear into something that also becomes tangible to you. What does that do to you?

Sometimes you need art to feel something that is not, or not yet, there. It can turn an idea into an experience that allows you to visit a world that does not exist. Could what became tangible be a possible future?

The performance Far from my Bed makes what lies outside your mind suddenly come closer. Afterwards, peace returns to the carillon field, but you know what is taking place far from your bed. Do you see the world differently now?

1. Música para Latinoamérica – Pedro Coloma

In Latijns-Amerika verliezen elke dag meer dan tien vrouwen of meisjes het leven. Gewoon, omdat ze vrouw zijn. Femicide – moord op vrouwen vanwege hun gender – wordt over het algemeen genegeerd door de autoriteiten. In een machocultuur is het leven van een vrouw minder waard…

Movement A – Voor

Intermezzo & Gedicht

SOS, SOS, SOS, SOS

Ze roept, ze bidt, ze smeekt.
Hij slaat, hij slaat, hij slaat.

Ze schreeuwt, ze gilt.
Hij slaat, hij slaat, hij slaat.

Hij slaat het ongeboren leven uit haar bolle buik.

Ze kreunt, ze bloedt.
Hij slaat, hij slaat haar stil.

Doodstil.

Regine Hilhorst, 2025

Movement B – Tijdens

Intermezzo & Gedicht

Ik heb
jij niet
lang niet genoeg
dus
buig zeg dankjewel
dan krijg je wat
en buig je niet
dan
breek ik je
ik breek je

tot je buigt

Regine Hilhorst, 2025

Movement C – Na

2. Wie ben jij – Regine Hilhorst

In de Latijns-Amerikaanse geschiedenis waren caudillos charismatische, sterke leiders die in tijden van crisis en stabiliteit en nationale trots boden. Tegenwoordig regeren caudillos vaak op een autoritaire manier. Ze centraliseren de macht, verzwakken overheidsinstellingen, controleren de rechterlijke macht en onderdrukken de oppositie.

We richten ons nu op de presidenten van Venezuela, Nicaragua en Mexico. Nicolás Maduro, Daniel Ortega, Andrés Manuel López Obrador:

Wie ben jij
dat ik moet buigen
dat ik kruipend op mijn knieën
slaafs moet smeken om me niet te breken
niet te breken niet.

Wie ben jij
dat je me neerslaat
en als ik opsta weer slaat
je kwaad me klein maakt je haat me
maar je kent me je kent me niet.

Wie ben jij
ben ik je woede
ben ik het foute en jij het goede
moet ik stuk en voor jou bloeden mijn bloed
heeft dezelfde kleur dezelfde geur.

Wie ben jij, wie ben jij

zie je niet zie je niet dat ik hetzelfde ben
dat ik je moeder en je dochter ben
dat ik je ziel en je geweten ben
zie je wel dat ik jou ben.

Wie ben jij
dat ik moet buigen
dat ik kruipend op mijn knieën
slaafs moet smeken om me niet te breken
niet te breken niet.

Zie je wel dat ik jou ben?

Tekst: Regine Hilhorst, 2022
Muziek: Bert van der Veen

3. Wat als … een liefdes duet – arr. Esther Schopman

Met het Taiwanese liefdesliedje Bāng Chhun-hong (Verlangen naar de lentebries; Teng Yu-hsien) & het Chinese liefdesliedje Yuèliang Dàibiǎo Wǒ de Xīn (De maan is als mijn hart; Weng Ching-hsi)

Make love, not war; een mooie droom. Zou het mogelijk zijn: een wereld waarin er alleen maar vrede en liefde is? Wat zou er bijvoorbeeld gebeuren als China Taiwan onvoorwaardelijk zou liefhebben? Dus zonder te bedenken wat Taiwan China te bieden heeft, zonder er iets voor terug te willen hebben, zonder Taiwan te willen bezitten. Met andere woorden: Wat als China het belang van Taiwan net zo serieus zou nemen als het eigen belang?

Het Taiwanese volksliedje
Bāng Chhun-hong en het Chinese volksliedje Yuèliang Dàibiǎo Wǒ de Xīn zijn bewerkt tot een liefdesduet.

4. The beast - Regine Hilhorst

Het beest, het beest is los.
Was het eerst aan beenderen geketend
waakte het kloppend in mijn slapen
hongerde het huilend onderhuids
ik liet het in mijn maag verzuren
dan vrat het zich vanzelf op.
Het beest, het brute beest.

Totdat het, tijdens een diner
ondervoed op tafel spoog.
Het braakte door mijn mond naar buiten
brak krakend door mijn hersenpan
brulde raaskal uit mijn naam.
Het beest, het brute beest.

Waar ik schaamrood afschuw verwachtte
barstte huilend juichen los.
Huilend juichen.
Uit open geperste hoofden
uit keurig gestreken kragen
juichte het beest, het brute beest.

Nu geef ik het te eten.
Ik voed het met mijn bloed.
Ik laat het op straat grauwen
met geklauwde kameraden.
Daarna geeft het me kopjes.

Het beest. Het beest is los.

5. Voordat het tij keert – Lena C.

Een conflict kan dubbelzinnig zijn. Het kan zich tientallen jaren onder je dagelijkse leven verbergen en je de indruk geven dat het heel ver weg is. Maar wat als het zich ooit zou manifesteren?

In dit deel nemen we je mee naar het leven in Taiwan door geluidssamples, elektronische synthese en beiaardklanken samen te voegen met omgevingsgeluiden van de bruisende stedelijke sfeer en de warmte van de mensen. Bovendien weeft een korte melodie van het Taiwanese volksliedje Bāng Chhun-hong zich door het stuk als symbool voor de liefde, hoop en vrijheidsgeest van Taiwan. Maar als het conflict ooit oplaait en een plotselinge, aangrijpende stilte teweegbrengt, wat zal er dan nog overblijven van het mooie leven en de geluiden waaraan we gewend zijn?

Over de makers

Lena C. is a Taiwanese sound artist based in Enschede, Netherlands. She explores sound and interdisciplinary art through artistic research as well as live performance and free improvisation in electronic music, composition for visual art and installations. Her research interests revolve around themes of relationality between individuals and natural phenomena, posthumanism, and the influence of technology and media on human experience. In terms of tools, she uses modular synthesizers, field recording samples and Max/MSP to create ambient and experimental sound with unique textures, ranging from gentle immersion to intensive dynamic.

Pedro Coloma is a Chilean composer mainly focused on film music, currently getting a degree in Composition for Film and Theater in ArtEZ University of the Arts (Arnhem, NL). His autonomous works include pieces for orchestra, carillon, piano, string quartet, chamber ensembles and electronics. Aside from his autonomous works he has written music for films and animations.

Regine Hilhorst is a theatre-maker, actor, writer, poet, singer and teacher. She is allergic to rigid constraints, doors slammed shut and notorious know-it-alls. Regine makes musical theatre about social themes such as diversity, pigeonholing and polarisation for education, various museums and the private sector. As a poet and writer, she tries to translate big themes into small recognisable everyday situations. Regine writes poetry, creates commissioned theatre, was city poet of Enschede from 2013 to 2015, and has written several books. See further: www.reginehilhorst.com.

Esther Schopman is city carillonist of Enschede and campus carillonist of the University of Twente. She is also coordinator, researcher and coach at the Sound City platform of the Master of Music (ArtEZ University of the Arts), where artistic research is carried out linked to social themes and in collaboration with civil society organisations.

With thanks to

This second episode of Far from my Bed was made possible by the Culture Fund (FKCIPO), the Franssen Fund, Small Support Foundation, University Fund Twente, ArtEZ University of the Arts (Master of Music & the lectureship Theory in the Arts) and Enschede Carillon Society. 

en_USEnglish